Trama versus Personatge

Puede leer este artículo del Taller en castellano si pincha aquí

Un dels meus alumnes em pregunta sobre què ha de tenir prioritat, si una bona trama o uns bons personatges.

Plantejada la pregunta d’aquesta manera, únicament tenim una resposta correcta. Ambdues coses deuen estar ben balancejades. En realitat la pregunta conté un parany. Si hem fet bé les coses, no hauríem d’haver-nos fet aquesta pregunta. En qualsevol cas la nostra trama hauria de ser potent i els personatges haurien de ser poderosos.

Encara així és bo que ens la fem i per tots aquells, amb un afany de perfeccionisme, aquí van algunes directrius que ens poden ajudar a dilucidar on posar més pes, si a la trama o als personatges, encara que potser hauríem de definir amb més concreció i parlar de personatges protagonistes i antagonistes.

Com el primer que cal fer és escollir un tema, després dissenyar una trama adequada que pugui mostrar aquest tema de manera contundent i a continuació establir el(s) conflicte(s), el següent pas serà escollir els personatges que necessitem i seleccionar la veu que millor pugui exhibir aquests personatges. Fins aquí la teoria. Una vegada tenim tot això definit, podem fer-nos algunes preguntes.

El que no hauríem de perdre mai de vista és que els nostres personatges han d’estar adaptats, com un guant, al nostre Tema, la Trama i el Conflicte (per aixó l’ordre d’execució de la nostra creació és molt important). Cal tenir clar que els personatges s’escullen en funció de les necessitats del Tema i de la Trama (per. No és qüestió que sorgeixin per un capritx, ans al contrari, sorgeixen d’una profunda reflexió. Per tant, cal entendre que els personatges estan supeditats a les necessitats de la nostra trama, per això deia al principi que la pregunta estava mal plantejada.

Depèn de com construïm les nostres històries, potser tenim un personatge singular i construïm una trama pensada per a aquest personatge, en aquest cas la resposta és clara i no necessitarem, si més no, preguntar-nos res en aquest aspecte.

Quan ens fem aquesta pregunta, encara que tinguem tot l’anterior molt clar és que estem en un punt intermedi i volem saber si accentuem més la trama o li donem una petita empenta al protagonista (ull, accentuar no significa posar tota la carn en el forn).

Podem tenir la temptació d’augmentar ambdues coses alhora. Sí, per descomptat, és possible, però aquest era un treball de camp que hauria d’estar fet ja abans. Si sorgeix amb posterioritat o fem canvis, alguna cosa molt normal d’altra banda, hem d’analitzar si això desequilibrarà la nostra història.

Partim de la base que el Tema és un potent focus de llum que il·lumina el nostre camí, que tenim ben plantejada la trama i el nostre Protagonista & Antagonista estan ben dibuixats. Tenim clar el conflicte i els punts de tensió. Sabem com acaba.

Fem-nos algunes preguntes! Segons les nostres respostes sabrem on posar l’accent o almenys descobrirem com orientar-nos millor. També pot servir per tenir clar la direcció en la qual hem de treballar més.

1. És una novel·la coral? És a dir, tenim molts personatges de bastant importància? Vull dir: La trama està molt centrada en un sol personatge o el binomi Protagonista / Antagonista?

Si és una novel·la coral, serà més important la trama que uneix a aquests personatges,

2. Quina veu utilitzem? És una novel·la escrita en primera persona o tercera?
Aquí ja tenim una pista clara, si està escrita en primera persona amb el punt de vista d’un personatge (encara que no sigui el nostre protagonista), sabem que la trama està, normalment, al seu servei.

3. Si estem escrivint en tercera persona Canviem de punt de vista? Com més hi hagi, més important serà la trama en detriment del personatge protagonista.

4. Quantes subtrames conté la nostra novel·la? Com en la tercera pregunta, quantes més incloguem més pes tindrà la trama.

5. El conflicte és general o afecta especialment a un personatge (el protagonista)? El nostre Tema – Trama, incidiran directament en el disseny dels conflictes. Depenent de com hàgim dissenyat aquests, per a un o la majoria de personatges, ja tindrem clar de per on anem.

6. Quina és la tècnica que fem servir? Em refereixo a si en la nostra novel·la els diàlegs són molt importants o si les descripcions / accions tenen més pes. En el primer cas si deixem que el nostre protagonista parli directament al lector, ja sospitarem que aquest tindrà preponderància.

Resumint: tota la novel·la és un mecanisme de rellotgeria on els seus elements haurien de ser acuradament assemblats. Funciona com una unitat i no com a parts separades. Accentuar una cosa o una altra ha de ser, sempre, analitzat en detall i la seva necessitat ha de sorgir gairebé de forma natural en el context en el qual ens movem.

Us posaré alguns models.

Personatge amb més pes.

Un tipus seria escriure una novel·la sobre un viatge iniciàtic (exemple: El joc d’Ender d’Orson Scott Card). En un altre cas podrien escriure sobre la nostra capacitat per vèncer l’adversitat (exemple: El Marcià d’Andy Weir). És clar que el que importa aquí és mostrar al nostre personatge, la trama està al servei del protagonista.

Trama amb més pes.

En la novel·la «Oi que maten els cavalls» d’Horace McCoy de 1935 (1) el tema és l’explotació humana, la desesperació. Aquí és tot el contrari, una novel·la coral on l’important no és a qui li passa què, sinó que passa. Els personatges estan al servei de la trama.

© Ricard de la Casa – imatge i text febrer 2016.

(1) Es va fer una pel·lícula amb el títol «Danseu, danseu maleïts» de Sydney Pollack en 1969.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s